Thursday, February 22, 2007

Sporda Kadin Erkek Esitligi

Dunyanin en onemli ve en prestijli tenis turnuvasi ve grand slami olan Wimbledon da sonunda bayan ve erkek para odullerini esitlemis. Obur uc grand slamde yani Avustralya Acik, Amerika Acik ve Roland Garros'ta (Fransa Acik) bayan-erkek sampiyonluk odulleri esitti ama Amerika Acik ve Avustralya Acik'ta meger ilk turdan sampiyonluga kadar butun para odulleri esitmis. Wimbledon da onlar gibi butun turlardaki para odullerini esitlemis.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/tennis/6385295.stm

Wimbledon ilk kez 1887'de organize edilmis, yani en eski grand slam oluyor boylece. Zaten turnuva olarak da son derece gelenekci ve muhafazakar bir turnuva. Ornegin tenisciler beyaz alt ve ust giyiyorlar, merkez korttaki maclarda Kraliyet Ailesi mensuplarina (genelde turnuvayı organize eden klubun baskani Kent Duku'ne) selam veriyorlar (artik sadece Kralice ve Prens Charles varsa selam veriliyor) vs.

Boyle bir organizasyonun bile bayan-erkek para odullerini esitlemesi, bayan sporuna gereken degerin verildigini dusundurtuyor olsa bile, bence bu degisikligin gercek sebebi teniste bayan ve erkek izlenme oranlari veya turnuva gelirlerinin birbirlerine yakin olmasi. Belki de yaniliyorumdur, izlenme oranlari turu bir bilgiye ulasamadim ama eger gercekten deger verilen sey harcanan efor ve cekisme olsaydi, diger sporlarda birakin ucretleri esitlemeyi en azindan biraz daha az fark olurdu.

5 comments:

Can said...

erkeklerin para ödülü daha çok olmalı çünkü onlar 5 set oynuyor kadınlar 3 eğer eşitlendiyse de kadınlarda 5 set oynasın.

Ahmet C. Toker said...

sporcular izleyicilere cekisme izlettirmek amaciyla sahaya cikan, ne kadar dakika o kadar para zihniyetiyle odullendirilecek, su kadar terledin o kadar para alacaksin denilecek iktisadi urunler degildir.

Bir turnuvanin mantigi herhangi bir spor dalinda kendi kategorisinde en iyi olan sporcu ya da sporculari bulup odullendirmektir.

Wimbeldon'un amaci kadinlar, erkekler, ve ciftlerde en iyi secmektir. Kadinlar dalinda Wimbeldon'u kazanmak prestij acisindan erkekler dalinda kazanmak ile ayni oldugu icin para odulleri de ayni olmalidir. Zira tenis kurallari geregi kadinlar daha az set oynamaktadirlar.

Hem teniste endustriyellesmeye karsi cikman, hem de efor ile izleyiciye yasattigi cekisme hissi ni odullere cetval kosman uyusmuyor. Yanlis mi anladim seni?

Diego said...

Beni yanlis anladin, belki de ben tam olarak anlatamadim. Kadinlara kesinlikle esit para odulu verilmeli diye dusunuyorum ancak, benim fikrime gore kadinlara teniste esit para odulu vermeleri tamamen kendi cikarlarina uygun dustugu icin. Yani getirileri erkeklerle ayni oldugu icin. Tv oranlari gise gelirleri vs. olarak erkeklerden daha az getirileri oldugunu sanmiyorum ve esit para odulunun bu yuzden kondugunu dusunuyorum. Esit para odulunun altinda yatan sebebin, kadin teniscilerin dusundugu gibi performanslarindan, guzel oyunlarindan veya esitlikten kaynaklandigini dusunmuyorum, sadece gosterilmek istenen bu. eger gercekten onlarin dusundugu gibi olsaydi diger sporlarda da fark esit olmasa bile azalirdi.

J said...

bence bu blogu okuması çok zor. yazılar değişmeli.

Diego said...

yazilar zor okunuyor ama bu blogda da sansur yok, herkes fikrini rahatca soyleyebiliyor.