Friday, April 13, 2007

13 Nisan Cuma

Basliktan da anlasilabilecegi gibi bugun hem cuma hem de ayin 13'u.. Hani ecnebilerin nedense cok korktuklari bir kombinasyon. Adamlar bunu konu alan filmler, sarkilar vs. yapiyorlar, mumkunse evden cikmiyorlar boyuna dua ediyorlar (buralari uydurdum).

Ingilizce, Almanca ve Portekizce konusulan ulkelerde daha yayginmis bu batil inanc. Yunanca ve İspanyolca konusulan ulkelerde sali gunune denk gelen ayin 13'u ugursuz sayiliyormus.

Hristiyan inanci oldugunu anladigimiz cuma/sali gununun ayin 13'üne denk gelmesi korkusunun kaynagi ise hem cuma gununun (sali) hem de 13 sayisinin ayri ayri ugursuz olmasiymis. Daha sonra, 20. yuzyil baslarinda akillinin birisi bu ikisini birlestirip en bir ugursuz gunu meydana getirmis olmali cunku daha onceleri oyle bir inanis yokmus.

Bakalim Hristiyanlikta neden cuma ve 13 ugursuz sayilmakta;

Son aksam yemeginde meger Judas 13. misafirmis. Sonracigima Hz. Isa cuma gunu carmiha gerilmis.
Meger Havva Adem'e cuma gunu vermis elmayi.. Ustune Kabil de Habil'i bir cuma gunu oldurmesin mi?
13 Ekim 1307'de Fransa'da, IV. Philip bircok Tapinak Sovalyesi'ni ayni anda tutuklatmis. Sovalyeler o zamanlarda hacca giden hristiyanlarin koruyuculari olduklari icin (veya Hz. Isa'nin sirrini sakladiklari icin) bu olay ugursuz sayilmis efendim.

Son olay hem cuma gunu hem de ayin 13'ünde gerceklesmesine ragmen bu inanis bu olayin ustune cikmamis, en azindan boyle bir kanit yokmus.


Yunanlarda cuma gunu yerine sali gununun ugursuz olmasina sebep ise ayiptir soylemesi bizim Istanbul'u sali gunu (29 Mayis 1453) fethetmemizmis. 13 sayisi da yine Istanbul'un (donemin en zengin hristiyan sehri) 4. hacli seferi sirasinda haclilar tarafindan 13 Nisan (aa bugun lan) 1204'de yagmalanmasi nedeniyle ugursuz sayiliyormus.

Boylece yillardir filmlerden, sarkilardan turkulerden bildigimiz bir olayin sebebini ogrenmis olduk. Durum pek bizi etkilemiyor, hristiyan arkadaslarimiz icin gecerli daha ziyade sanirim bu inanc. Fakat aramizda yurtdisinda yasayan arkadaslarimiz var, ne olur ne olmaz onlar ayin 13'une denk gelen cuma gunlerinde "yallah cinler yallah, kis kis cinler kis kis" desinler. Aramizdaki hristiyan arkadaslarimiz ise hic endise etmesinler, bize takilsinlar..

Sozlerime ispanyolca bir deyis ile son vermek istiyorum:

En martes, ni te cases ni te embarques, ni de tu familia te apartes.

Yani diyor ki; sali gunler ne evlenin ne yolculuga cikin ne de ailenizden kendinizi ayirin.

5 comments:

myagli said...

onuc monuc hikaye, burada cuma herkese bayram kiymetli kardesim. millet isten kacip biyerlere dagiliyor, aksamlari da genelde dagitiyor.

unique said...

sagol seckin'cim, icim rahatladi valla.. Bana bu hafta tumden lanetli zaten... o yuzden bugun daha kotu birsey olamaz.. olamaz dimi? Olmasin zaten, ne olacak ki... yok yok.. iyi boyle...

Ray Kinsella said...

yeminlen aklima geldiydi :)

tam hazir cuma 13 e denk gelmis bloguma bir 13. cuma postu yapayim diyordum ki, benden once davranmissin. Bu arada ulkucu cevrelerde cok tutan super bi aciklama daha var :)

istanbulun fetih tarihi 1453

rakamlarinini topluyoruzzzzzz

1+4+5+3=??? ta taaaaaaa 13 :)

sorarim size arkadaslar, sirf bu hesap tek basina bile turk milletinin ustun dehasinin bir kaniti degil midir? :)

Yigit Tileylioglu said...

Yok yok ben inanmaya basladim... Cok lanetli bir gun...

Isimi erken bitirdim, musterimi ikna ettim... Erken cikmak icin her sey tamamken cok sevgili avusturyali musterim cumamı .ok etti..

zeynep said...

Ay valla bak sen soyledin de simdi fark ettim bugunun 13 cuma oldugunun.. Ben de diyordum bir terslik var bugun diye, yataktan cikmayi reddettim butun gun, aclik basima vurmasaydi da hayatta kalkmazdim... Disarda da sinir bi hava var zaten, kapali, deli gibi ruzgarli. Evden disari adimimi atmam valla. Sagol varol Seckincim uyari icin. Kafir isi olsa da riske atmamak lazim.